Anykščių menų centras | Kūrybinės dirbtuvės su menininke Ramute Toliušyte „Senoji knygrišyba“ 

Kūrybinės dirbtuvės su menininke Ramute Toliušyte „Senoji knygrišyba“

16 Spa Kūrybinės dirbtuvės su menininke Ramute Toliušyte „Senoji knygrišyba“
Print Friendly, PDF & Email

Spalio 16 d. Angelų muziejuje–Sakralinio meno centre vyko kūrybinės dirbtuvės su menininke Ramute Toliušyte „Senoji knygrišyba“. Dirbtuvių dalyviai trumpai susipažino su knygų rišimo istorija ir susirišo nedidelę knygelę viduramžiais naudotu įrišimo būdu.

Šios dirbtuvės – dalis Anykščių menų centro vykdomo projekto „Dešimt metų po sakralumo ženklu“. Jos skiriamos Monsinjoro Alberto Talačkos, kurio asmeninė knygų biblioteka saugoma muziejuje, atminimui. Projektą remia Lietuvos kultūros taryba ir Anykščių rajono savivaldybė.

„Knygos struktūra ir drabužis“

Mūsų kultūra savo prigimtimi yra žodžio ir teksto kultūra. Raštas ir knyga ilgai buvo pagrindinė informavimo priemonė todėl mes ją ilgą laiką laikėme universalia, apimančią visas gyvenimo sritis. Knygoje svarbiausias yra turinys ir dažnai niekas nesusimąsto apie tai kad knygos konstrukcija ir viršelis apsaugojo turinį nuo išnykimo. Šios svarbios funkcijos, gali būti atskirai vertinamos kaip išskirtinio sudėtingumo ir estetinio pasigerėjimo objektas. Knygos įrišimo būdai ir viršelio dekoras keitėsi atspindėdami skirtingų epochų poreikius ir dailę. Knyga kinta evoliucionuoja, kaip ir ne kartą istorijoje, bet akivaizdu kad knygai niekas nesukūrė pakaitalo, todėl ji išlieka svarbi ir šiandien.

Edukacijos metu trumpai supažindinsiu  su knygų  įrišimo istorija ir  susirišime nedidelę knygelę viduramžiais naudotu įrišimo būdu.“Longstitch“ –  (ilgas dygsnys) knygų įrišimo technika naudojama knygų lankams sujungti įvairaus ilgumo siūlėmis. Tokio tipo „longstitch“ buvo naudojamas XV- XVIII a. kai kuriose Europos šalyse. „Longstitch“ įrišimo būdas atliekamas kartu su kilpiniu  dygsniu yra dar senesnis  ir buvo naudojamas pergamentiniuose knygų įrišimuose Vokietijoje nuo 1375 iki 1500.  Knygos lankai buvo siuvami tiesiai per pergamentiniame viršelyje esančias skylutes. „Longstitch“ įrišimo būdas nereikalauja knygos klijavimo,viršelis lieka minkštas, naudojant  tik odą be papildomo sukietinimo, tai didelis privalumas, knygą galima įrišti ženkliai greičiau nei kietais viršeliais.

„Longstitch įrišimo patrauklumas, kurį pastebėjo šiuolaikiniai knygrišiai yra atviri ryšiai matomi knygos nugarėlėje. Tai leidžia moderniai interpretuoti knygos dekorą pabrėžiant( įvairiais būdais) tik išorinių ryšių ornamentą. Yra daugybė būdų, kaip panaudoti longstitch įrišimo būdą, pakeitus susiuvimo modelį, galima sukurti įvairius naujus įrišimo modelius. Todėl šiuolaikinėje knygrišyboje šis senas įrišimo būdas įgavo naujas formas tapo mėgiamas moderniojoje knygrišyboje. Per paskutinius du dešimtmečius, šiuolaikinės knygos menininkai sukūrė įvairių  naujų autorinių įrišimo būdų, kurie tapo visuotinai pripažintais ir plačiai paplito Minkštieji įrišimai (limp binding), dešimtys koptų įrišimo bei ilgojo dygsnio (Coptic; link stitch; long stitch) įrišimo variantų, kryžminės struktūros (crossed structure binding), „svogūninis“ (onion binding), japoniškas įrišimas, koncertina, dos rapporte įrišimas, leporelo ir daugelis kitų – visi jie remiasi būtent į knygos konstrukciją, kuri visais laikais lėmė  knygos atvertimo pobūdį, ilgaamžiškumą, formą.

Nuotraukos Anykščių menų centro